Monday, November 28, 2011

TIPS PENJAGAAN KERETA

hye buddy~~~
tetibe ary nim gatal tangan nk conteng kt blog nim....
uhukk..uhukkk.....fuuhhh.....dh bersawang rupanya blog nim...(nampak sgt sy nim malas nk tgk blog)
hahahaha....
ok2....sy bukan nk cite sal blog nim bersawang tapi sy yg terkena sawan....hahahaha....
sawan pasal penjagaan kereta...adessshhhh.....
u'ols biasa dengar kn...."tue r pompuan, pandai gune kete jew..menjaga tak tahu pn..."
panas jew dgr kn..hohoho.,..tapi...sy mengaku....sy mmg xtaw langsung sal maintance kereta nim...hahaha...yg taw, isi minyak (kadang2 tkt gak nk isi sndri, sgup suh owg lain isikan)...hurrrmmmm..
~~lumrah seorang wanita bernama al azieyah~~hehehe
apa yg duk melalut nim....
ok2...sambung balik sal penjagaan kereta....al kisah suatu ketika di suatu pagi.....bila terasa nk check air kt kereta....baru la terperasan yg sel basah kereta dh nk kering...adessshhhhhh......mati kutu (sape la memandai wat perkataan nim).....huhuhu...duk terfikir, camane nk buat erk....alahai....rase nk nages pom ade (jiwa pompuan, biasa la)...
sempena tahun baru yg bru jew masuk ary ke-2 ary ni....sy dh tekad tuk belajar sndri tapi memerlukan cikgu kereta la ( TUNJUK AJAR KU SIFU)...
ekekeke~~
 
so buddy.....jom2...check2 it out...
mana taw, berguna n bermanafaat utk u'ols.....
cepat2 cr pen ngn kertas..note pew2 yg patut, pastu jgn malas n segan simpan lam kereta u'ols...
bila terdesak....DOREAMON datang membantu....hehehe
 
 
 
 
Perhatikan tayar cukup angin. Tiada benda pelik melekat di bahagian tayar atau mana-mana bahagian kereta. Jika tayar anda selalu kehilangan tekanan angin bermakna kemungkinan besar paku telah tertembus pada tayar anda. Kenapa tayar kereta tidak pancit terus dan hanya hilang angin sedikit demi sedikit? Kerana tayar kereta menggunakan teknologi tubeless iaitu tanpa tiub dan angin akan masih berada di dalam tayar walaupun tertusuk paku. Selalunya paku berada di bahagian tepi jalan yang ditabur oleh TAUKEY TIUB yang target untuk memancitkan tayar penunggang motor. Oleh itu, jika memandu, janganlah terlalu ke kiri. Lagipun lorong di kiri adalah untuk penunggang motor, basikal dan pejalan kaki.
 
Sebelum memulakan perjalanan, hidupkan dan tunggu sehingga injin melahu pada kadar yang normal kemudian baru jalan. Sebelum hidupkan injin, onkan suis dan tunggu apa-apa lampu yang sepatutnya padam sebelum injin hidup. Dengan cara ini, enjin anda akan lebih berkuasa di jalan dan menjimatkan minyak serta tahan lebih lama.
 
 
Seminggu sekali kalau boleh, periksa lampu brek ketiga dan semua lampu brek. Pastikan ia berfungsi. Buka bonet injin, buka penutup bateri dan periksa air bateri. Pastikan ianya berada pada aras antara minimum dan maksimum. Buka penutup minyak brek (Botol besar dekat body di hadapan pemandu dalam bonet injin), pastikan minyaknya mencukupi. Cari jarum pemeriksa minyak enjin. Untuk ia ada di bahagian depan dekat belt yang bergerak kalau injin hidup (pemegang warna kuning). Cabut dan lapkan minyak di jarum tersebut dan kemudian masukkan kembali jarum tu. Bilang sampai lima dan cabut kembali. Minyak mesti berada pada aras di antara minimum dan maksimum. Kalau bawah daripada minimum, masukkan sedikit minyak injin sehingga ke paras yang saya katakan tadi. Untuk kereta auto, cari jarum yang lebih kurang sama bentuknya tapi berada di sebelah yang bertentangan dengan jarum yang pertama (untuk periksa minyak gear box). Lakukan perkara yang sama seperti yang pertama.
 
 
 
Sebulan sekali, pergi ke pam minyak dan periksa tekanan tayar. Tekanan yang sesuai ada di catatkan di bahagian dalam tiang B (tiang antara pintu depan dan belakang) sebelah pemandu. Periksa juga tekanan tayar simpanan. Setiap 3 bulan (kalau setiap hari guna kereta untuk ke tempat kerja, pergi ke kedai tayar dan rotate tayar mengikut aturan yang sesuai. Jika tayar anda sudah hampir botak, pergi ke kedai tayar dan tukar secepat mungkin. Tayar depan lebih penting kerana kawalan kereta bergantung padanya. Untuk periksa harga tayar, boleh tengok2 di laman web lelong.com.my atau pergi je kedai tayar buat survey dulu baru tukar. Jangan sampai kena tipu beli tayar celup.
 
Setiap 5,000 km pergi ke , tukar minyak injin (jika gunakan minyak biasa), tukar penapis minyak () setiap 2 kali tukar minyak injin dan tukar plag setiap 3 kali tukar minyak injin. Kalau kereta model lama (kancil 660 sehingga 1996) yang pakai “Petnam” atau contact point, suruh meknaik cuci contact point setiap 3 kali tukar minyak injin dan tukar setiap 9 kali tukar minyak injin. Kalau nak buat sendiri pun boleh. Pergi kedai hardware, beli strap wrench atau cup wrench untuk buka kereta anda. Beli dalam RM10, minyak hitam shell helix sudah memadai untuk prestasi yang baik dengan harga RM43 untuk botol 3 liter bagi kenderaan bersaiz kecil seperti kancil dan 4 liter untuk kereta bersaiz besar.
 
 
Digalakkan setiap bulan anda hantar kereta anda ke kedai cuci kereta atau . Ini penting bagi memastikan semua tempat dalam kereta anda bersih dan kereta anda lambat nampak buruk ditelan masa.
Sayangi kereta anda, jaga kereta anda..

No comments:

Post a Comment

~~my music~~

Followers